Vonatot a viaduktra!

Biatorbágy viadukt. Jól mutatna rajta egy szerelvény /Fotó: karpat-medence.hu/
Biatorbágy viadukt. Jól mutatna rajta egy szerelvény /Fotó: karpat-medence.hu/

A biatorbágyi völgyhídon érdemes lenne elhelyezni egy gőzmozdonyt, néhány hozzákapcsolt korabeli utaskocsival egyetemben. Igen, oda fel. Pályaudvarokon  ugyan találkozhatunk kiállított mozdonyokkal, de 25 méteres magasságban egész biztosan nem. A kettős völgyhíd impozáns megjelenése lenyűgözi az arra járót, de önmagában a viadukt csupán egy érdekesség, ami a magasban kiállított szerelvénnyel együtt, turistavonzó látványossággá válhatna.

Biatorbágy viadukt. Jól mutatna rajta egy szerelvény /Fotó: karpat-medence.hu/
Biatorbágy viadukt. Jól mutatna rajta egy szerelvény /Fotó: karpat-medence.hu/

Milyen mozdonyt?

Természetesen egyet a MÁV 301-es sorozatából. Ez az a típus melyet Matuska Szilveszter 1931. szeptember 13-án lerobbantott a viaduktról. Így a kiállított mozdony méltó emléket állítana a biatorbágyi merényletnek is, mellyel a település beírta magát a magyar történelembe.

MÁV 301 -es sorozatú mozdony /Fotó: iho.hu/
MÁV 301 -es sorozatú mozdony /Fotó: iho.hu/

Honnan lenne mozdony?

Újpestről. A MÁV egykori főműhelyében évtizedek óta várja sorsa jobbra fordulását egy ilyen mozdony, a 301.006 -os pályaszámmal.

Istvántelek (Újpest), a MÁV romos főműhelye és az enyésző 301 -es mozdony  /Fotó: varosban.blog.hu/
Istvántelek (Újpest), a MÁV romos főműhelye és az enyésző 301 -es mozdony  /Fotó: varosban.blog.hu/

Hogyan lehetne leszállítani a mozdonyt Biatorbágyra?

Közúton.  Két éve a Magyar Villamosművek (MVM) simán átszállított egy 424 -est az egykori Közlekedési Múzeumból a Vasúttörténeti Park -ba.

2015 december. Egy 424 -est kocsikáztatnak Budapesten  /Fotó: szeretlekmagyarorszag.hu/
2015 december. Egy 424 -est kocsikáztatnak Budapesten  /Fotó: szeretlekmagyarorszag.hu/

Hogyan kerül fel a mozdony a viaduktra?

Úgy, ahogy az 1982 -ben rendezett „Viadukt” (The train killer) c. filmhez sikerült a stábnak egy komplett szerelvényt feltenni a viaduktra. A VOLÁN leszállította a mozdonyt, a műszaki stáb pedig felcsörlőzte a vagonokkal együtt a viaduktra.

Ki finanszírozná?

Esetleg a Közlekedési Múzeum, MÁV, Biatorbágy Önkormányzata, Magyar Villamosművek, mecénás, közadakozás stb., vagy így együttesen.

Tud erről az ötletről Biatorbágy önkormányzata?

„Tisztelt Uram! A biatorbágyi Viadukttal kapcsolatos javaslatát köszönettel vettem és az alábbiakról tájékoztatom. Biatorbágy Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2013. január 31-ei soros ülésén napirdendre veszi a zöldút kerékpárút koncepcióterv megtárgyalását, amely a Viadukt völgyhíd rekonstrukcióját és újrahasznosítását is magában foglalja. A döntés előkészítő anyagának az Ön javaslata is része lesz, így a képviselő-testületnek lehetősége lesz figyelembe venni az abban foglaltakat. Tisztelettel: Tarjáni István polgármester – Biatorbágy, 2013. január 18.”

Mi lesz a bicikliúttal, ami jelenleg a viadukton vezet keresztül?

Szerencsére két viadukt van egymás mellett.

Valami extra dolog még?

– éjszakai megvilágítás,

– látogatható utaskocsik és vezetőállás,

– minden egész órakor megszólaló gőzkürt: